Testimonials

Volg hier wat onze klanten vertellen over hun ervaringen met Stage V en meer specifiek KEES.

Home > Stage V > Testimonials

Direct naar

Productguide

Blader door het aanbod Stage V scheepsmoto-ren & generatorsets.

Interesse?

Bel voor meer informatie en advies:
+31 (0)78 681 31 27

H.I. Ambacht, oktober 2022

Kees vaart met K.E.E.S.

Kees vaart met KEES

“De kop wordt zeker Kees vaart met KEES?” vraagt Kees Hovestadt aan het eind van het gesprek.

Inderdaad, dit schot voor open doel mag niet onbenut blijven.

De eigenaar van het nieuwe beunschip Sayonara wisselt serieuze informatie af met humor. Dat maakt hem een prettige man om mee te praten en zaken mee te doen, daar staat hij bij Koedood ook om bekend.

Vaargebied België

Kees Hovestadt vaart met zijn nieuwe schip in het vaargebied België, samen met zijn vrouw Els en een matroos.

Doop op 22 juli 2022 

Op 2 juli 2022 werd de Sayonara in de thuishaven Werkendam gedoopt. Voordat het zo ver was, heeft hij veel keuzes moeten maken. Bijvoorbeeld bij welke werf het nieuwe schip gebouwd moest worden. Dat werd uiteindelijk Scheepswerf Poppen in Zwartsluis.

Hoofdbrekens bij keuze voor voorstuwing

De keuze voor de voortstuwing leverde heel wat hoofdbrekens op.

Kees: “Dit is mijn zevende en waarschijnlijk laatste schip waarmee ik nog zeker tien jaar vooruit wil. De keuze was niet makkelijk; gas, accu’s, waterstof of Stage V?

Ik weet dat veel van mijn collega’s nu ook in zo’n denkfase zitten, wat is wijsheid? Bij mij viel de keuze op Stage V. Je komt er niet onderuit; je moet een steentje bijdragen aan de vermindering van uitstoot. Dan maar gelijk alles goed doen, dan ben je klaar voor de toekomst.”

Keuze voor de Mitsubishi S12A2 motor

Vanaf dat moment vielen de keuzes minder zwaar. “Ik heb bewust gekozen voor Mitsubishi, heb met die motoren altijd goed gevaren. En ik ben al dertien jaar klant bij Koedood, ze staan daar altijd voor je klaar.

Nu is het de Mitsubishi S12A2 geworden, de basis van de Stage V KEES motor. Tja, het blijft grappig diezelfde naam”, aldus Kees.

“Gezien de goede ervaringen en wetend dat met Koedood alles van één fabrikant komt, was die beslissing snel genomen.” Hij noemt het ‘een hele machinerie’ die er aanhangt, nodig om aan de uitstooteisen te voldoen.

De keuze was niet gemakkelijk. Gas, accu's, waterstof of Stage V?

Eerste indruk van KEES

Op het moment dat we Kees spreken is alles nog vers en heeft hij zo’n 17 vaarten gemaakt. “Het is nog te vroeg om alles te beoordelen, maar het bevalt goed. Ben toch blij dat ik voor deze oplossing heb gekozen, waardoor je nog met een echte motor werkt. Er nog zijn wel wat kleine puntjes waaraan gewerkt moet worden, maar die verstoren het vaargedrag niet. Binnenkort komen ze van Koedood aan boord om de puntjes op de i te zetten en dan weet je dat het goed komt.”

Groen schip

“Voor zover ik het nu kan beoordelen, is het verbruik laag. Dat is een combinatie van de bouw van dit schip met een speciale romp en de KEES motor. Je moet daar wel de kosten bij optellen voor ureum, ik gebruik AdBlue, die in het systeem gespoten dient te worden. Dat geven ze ook niet gratis weg.

Hoe het kostenplaatje er werkelijk uitziet, kan ik pas zeggen als ik er langere tijd mee heb gevaren. Al met al heb ik nu wel een groen schip. Niet dat de nieuwe opdrachtgevers om die reden ineens in de rij staan, maar ik verwacht wel dat door de strengere eisen een groen schip meer kans maakt op opdrachten in de toekomst.

Het is een flinke investering die je wilt terugverdienen. We voldoen met KEES ruimschoots aan de eisen, dus ik ben blij dat ik zo gehandeld heb. Ik ben klaar voor de komende tien tot vijftien jaar en dat is een hele zorg minder.”

Bent u op zoek naar een Stage V oplossing?

Profiteer van onze expertise en oplossingen en neem contact met ons op.

Contact
H.I. Ambacht, november 2022

Waar zou Koedood zijn zonder deze inbouwtechnici?

Waar zou Koedood zijn zonder deze inbouwtechnici?

Kaderuimte is schaars tegenwoordig, maar Koedood heeft aan haar kade aan de Noord ruimte voor verschillende schepen tegelijk. Vlakbij de kade zien we de werkplaats van het inbouwteam. Deze zes man sterke ploeg is opgebouwd uit mannen met ervaring, kennis en kunde. Het zijn mannen van de praktijk. Een praktijk die niet altijd overeenkomt met de theorie, maar daar hebben ze altijd wel een oplossing voor.

De ene afdeling laat zich makkelijker omschrijven dan de ander. Bij het inbouwteam is het duidelijk lastiger. De term inbouwtechnicus dekt niet de gehele lading. Want waar er bij hermotorisering een motor moet worden ingebouwd, moet er ook een motor worden uitgebouwd. Ook bij revisie is er sprake van in- en uitbouw. Komt er ijzerwerk aan te pas? Jazeker, maar het ijzerwerk is slechts een onderdeel van het werk. Dus noem de heren geen ijzerwerkers, daar doe je ze mee tekort.

De waarheid is dat het inbouwteam bij de meeste projecten betrokken is vanaf het inmeten tot en met de proefvaart. Als het schip eenmaal aan de kade ligt, gaat de ploeg aan het werk. Uitdagingen gaan ze niet uit de weg, vooruitdenken is hier het motto. “Als we voor het weghalen van de oude motor het ruim openbranden, houden we rekening met het ruimtebeslag van de nieuwe motor en uitlaatgasnabehandeling. We gaan natuurlijk niet twee keer branden.” Het verwijderen van de oude fundatie, aanbrengen van de nieuwe fundatie, aanleggen van de vloerplaten en al het bijbehorende las, slijp- en brandwerk hoort erbij. “We maken een samenstelling van onderdelen en zorgen voor de opstelling en inpassing van het geheel met alles wat erbij komt kijken.” Opvallend is, dat valt uit de monden van verschillende klanten op te tekenen, dat er uitermate netjes gewerkt wordt. Zo worden nieuwe onderdelen keurig met zeil afgedekt en na elke klus de boel weer keurig opgeruimd.
“Elk schip is anders, dat betekent dat je in de praktijk andere dingen tegenkomt dan in theorie. Een groot deel van ons werk bestaat uit improvisatie, zo wordt elke opstelling uniek. Pijplassen, leidingwerk, constructiewerk, we doen het allemaal.” Nog opvallender is dat er niet echt sprake is van specialisatie. De een zal meer lassen, de ander meer constructiewerk doen, maar ze beheersen de disciplines allemaal. “Het loopt door elkaar, we vullen elkaar aan op basis van de werkzaamheden die nodig zijn.” Het zijn dus echte allrounders.

Iedereen die deze branche kent, zal begrijpen dat deze mannen niet van suikergoed zijn gemaakt.

Meerwerk

Van het een komt het ander. De inbouwploeg werkt in nauw contact met de opdrachtgever, vaak de schipper. “Als een schipper dan toch stilligt, wil hij andere klussen waar normaal geen tijd voor is graag meepakken. Daar zorgen we ook voor. Of het nu gaat om een scheur in het ruim, een losgerukte bolder, een beschadigde reling of het aanleggen van het leidingwerk voor een nieuwe airco, om er maar een paar te noemen. Er zijn ook schepen die puur voor deze reparatiewerkzaamheden langskomen.”


Iedereen die deze branche kent, zal begrijpen dat deze mannen niet van suikergoed zijn gemaakt. De werkvloer is de ontstaansbron van humor en geintjes. Over veiligheid worden echter geen grappen gemaakt. Er wordt gewerkt met perszuurstof, er ontstaan brandbare gassen en bij het vele heen en weer lopen is een misstap snel gemaakt. Op dat gebied werken ze uitermate secuur.
Als een van de mannen aan het einde van een klus meegaat met de proefvaart en alles blijkt in orde, zeggen ze de klant gedag en kan het volgende project beginnen. Of ze dan trots zijn? Ja. Als team.

Producten

Naar volledig product aanbod

Solutions

Stage V

Emigreen

Naar volledig solutions aanbod

Stage V & IMO Tier III

Service & Parts

Over Ons

service

Heeft u een storing? Onze service afdeling staat 7 dagen per week, 24 uur per dag voor u klaar!

PARTS

Onderdelen nodig? De meeste bestelde onderdelen kan Koedood binnen 24 uur bezorgen.

REFITTING / REVISEREN

Hermotoriseren of nieuwbouw geen optie? Koedood is specialist in motorrevisie en refitting.

Koedood introducteert:

KEES: dé Stage V oplossing voor de binnenvaart

Vacature

Commercieel medewerker binnendienst

Ijzerwerkers_Koedood

VACATURE

Voortstuwingstechnicus

VACATURE

R&D ENGINEER

Emigreen

Innovatieve oplossingen voor de uitstoot nabehandeling van verbrandinsgmotoren.

HYBRIDE / ELECTRISCH

Schoner en zuiniger varen?  Stoot minder uit en bespaar 20-25% brandstof.

WATERSTOF AANDRIJVING

Hydrogen Power On Board is een initiatief van Koedood en Kooiman Marine Group.

Koedood introducteert:

KEES: dé Stage V oplossing voor de binnenvaart

Scheepsmotoren

Online catalogus van Mitsubishi scheepsmotoren.

Generatorsets

Online catalogus van Mitsubishi generatorsets.

Koedood introducteert:

KEES: dé Stage V oplossing voor de binnenvaart